Som virksomhed er det ikke altid let at finde den rette samarbejdspartner, når man skal have it-hjælp. Men der er en række punkter, som det kan være en god idé at kigge på, når man skal vælge, hvem man gerne vil hyre til at hjælpe sig.
Som udgangspunkt, skal man selvfølgelige søge en samarbejdspartner, som besidder nøjagtig de kompetencer, som man har brug for. Og kan det ikke lade sig gøre at finde et enkelt firma med disse kvalifikationer, kan det være nødvendigt med mere end en partner.
Mange it-virksomheder er nemlig specialiseret indenfor forskellige områder. Det kan f.eks. være at nogle firmaer er eksperter inden for økonomi- og lagerstyring, mens andre har deres ekspertise indenfor servere og netværk og eller reparation af it-udstyr. Andre igen måske har specialiserede kompetencer indenfor eksempelvis Cloud baserede løsninger eller udvikling af specialsoftware.
Når man først har fundet de mulige samarbejdspartnere baseret på deres specialviden, er der nogle punkter man herefter kan arbejde videre ud fra.
Et godt sted at starte er at kigge på den mulige samarbejdspartners referencer. Det kan f.eks. fortælle noget om, samarbejdsparteneren er vant til at hjælpe virksomheder indenfor den branche, hvor man selv befinder sig. Det kan ofte være en styrke, da it-virksomheden således må formodes at have en hvis ekspertviden inden for dette område. Herudover kan det også give et indblik i hvilken størrelse kunder virksomheden er vant til at hjælpe. Alt sammen ting, som kan være relevante, når man skal vælge en it-partner.
En god idé kan også være at kontakte nogle af de anførte referencer for at høre om deres erfaring med virksomheden. Man kan faktisk indimellem blive overrasket over, at de anførte referencer nogle gange slet ikke har hørt om den virksomhed, hvor de er listet som reference. Er det tilfældet, skal man nok se sig om efter en anden it-hjælp.
Som udgangspunkt er referencer naturligvis ikke alt, selv om de kan sige en del. Man bliver ofte også nødt til at lytte til sin egen indre stemme for at afgøre, om man f.eks. føler, at man har kemi med den potentielle samarbejdspartner. Taler de et sprog man forstår og forstår de at lytte til det man fortæller dem? For det er naturligvis noget, som bliver vigtigt i det daglige samarbejde.
Følger man ovenstående punkter, har man et godt udgangspunkt for at vælger den rigtige samarbejdspartner. Og så er det herefter blot tiden, som kan vise, om man har valgt rigtigt.